KUYICHI

 

Kuyichi is een Nederlands kledingmerk dat zich richt op het vervaardigen en verkopen van spijkerbroeken en andere kleding. Het bedrijf streeft hierbij naar maatschappelijk verantwoord ondernemen: eerlijke handel en duurzaamheid.

 

Ontwikkelingsorganisatie Solidaridad, had in 1996 succesvol Oké-bananen in de supermarkt geïntroduceerd om daarmee de voedingsmarkt open te breken voor fruit uit ontwikkelingslanden dat duurzaam is geproduceerd.
Vanwege de slechte productie-omstandigheden van de katoenteelt en kledingproductie had Solidaridad ook het plan opgevat om de kledingindustrie een signaal af te geven. Duurzame mode had destijds een stoffig imago. Solidaridad wilde daarom bij voorkeur samenwerken met een bestaand bedrijf in de high fashion. Geen modepartij wilde echter aanhaken en Solidaridad nam het initiatief om een eigen kledingmerk op te zetten. Daaruit werd Kuyichi in 2001 opgericht.

 

Kuyichi is de naam van de Peruaanse god van de regenboog. De legende gaat dat deze god van de Taquile-indianen boos op ze werd. Hij ontnam ze alle kleuren. Door het weven van  dekens kregen de Indianen de kleuren van de regenboog terug. Omdat Kuyichi verantwoorde kleding nieuw leven in wil blazen is er gekozen voor deze naam.

Het logo is een cirkel met een plusteken erin. De cirkel staat voor de wereld en het plusteken duidt op positief.

kuyichi